معصومه راشدی؛ زهره موسی زاده؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی؛ فریبرز باقری
دوره 22، شماره 88 ، دی 1400، ، صفحه 113-134
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ساخت، رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه هویت ایرانی-اسلامی و رابطه آن با عزتنفس در دانشجویان 25-18 ساله بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی، با طرح اکتشافی و مدل تدوین ابزار بود، بنابراین در بخش کیفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ساخت، رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه هویت ایرانی-اسلامی و رابطه آن با عزتنفس در دانشجویان 25-18 ساله بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی، با طرح اکتشافی و مدل تدوین ابزار بود، بنابراین در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی توصیفی و در بخش کمی از روش توصیفی- زمینهیابی استفاده شد. جامعه در بخش کیفی، متخصصان درحوزه روانشناسی و معارفاسلامی بودند که از میان آنها یازده نفر بهصورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه دربرگیرندۀ دانشجویان دانشگاههای استان تهران سال تحصیلی 99-1398 بود و 262 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه هویت ایرانی-اسلامی و عزتنفس استفاده شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کلایزی و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرمافزار AMOS24 استفاده شد. پرسشنامه هویت ایرانی- اسلامی، بر اساس یافتههای بخش کیفی طراحی شد و تحلیل عاملی تأییدی نشان از برازش مطلوب سه عامل هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت ایرانی-اسلامی با دادههای گردآوری شده داشت. اعتبار سه عامل مذکور و کل پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ به ترتیب معادل 91 درصد، 96 درصد و 98 درصد و 98 درصد بود. همچنین همبستگی نمره کل پرسشنامه هویت ایرانی-اسلامی با نمره عزتنفس مثبت و معنادار بود. از این پرسشنامه میتوان در فعالیتهای پژوهشی بهمنظور اندازهگیری هویت ایرانی-اسلامی در دانشجویان 25-18 ساله استفاده کرد.